Kövess minket

Bejelentkezés

AjándékA karácsony legtöbbünknek a szeretetet jelenti. De vajon mi is a szeretet? És egyáltalán: hogyan lehet kifejezni? Csupán elegendő néhány kisebb-nagyobb ajándék, vagy inkább valami más, személyes dologra van szükség? Így karácsony környékén talán boldognak kellene lennünk attól, hogy az év egy napján rég nem látott rokonainktól csomagokat kapunk? Nekem valami hiányzik ebből a szeretetből. Hiányzik a melengető ölelése, a biztonságot adó közelsége, a jó szó, a meghitt kapcsolat…

 

Mi a szeretet?

A Bibliai nevek és fogalmak c. könyv szerint „… a szeretet Isten lényének legjellemzőbb vonása és a legnagyobb keresztyén erény, amely alapvetően fontos az embernek Istennel és embertársaival való kapcsolatában. Jézus egyedülálló módon egyesíti Magában az Atya szeretetét, Istennek az emberek iránti szeretete leginkább az értük véghezvitt váltságműben mutatkozik meg. Mert  úgy szerette Isten e világot, hogy egyszülött Fiát adta érte, hogy ha valaki hiszen Ő benne, el ne vesszen, hanem örökélete legyen. A szeretet Krisztus követésének és a hitnek legfőbb bizonyítéka.” Ez a vallásos megközelítés, az isteni szeretet, amire emberként csupán törekedhetünk, de megvalósítani nem fogjuk tudni a maga tökéletességében. Más nevén ez az agapé, a „szeretlek, mert szeretlek” érzése.


Erosz, filia, storgé, és agapé

GyertyákAz agapén kívül azonban már az ókori görögök is több fajtáját különböztették meg a szeretetnek. Összesen négy szót ismertek rá: erosz, filia, storgé, és agapé. Az erosz a férfi és a nő közötti szeretetet jelenti, a testre vonatkozik, és a szexualitással kapcsolatos. Arisztotelész szerint az erosz mindig a szemek vágyával kezdődik, mert senki sem lesz szerelemes anélkül, hogy őt korábban a szépség meg ne igézné. A szerelem csak akkor szerelem, ha vágyakozik a másik után. Epiktetosz szenvedélyes kényszernek nevezi ezt a szeretetet. A filia a testnek, léleknek, szellemnek bensőséges, szoros, gyengéd vonása. Magába foglalja a testi szeretetet, mert az igei változata (filein) a „csókolni”, „ölelni” jelentéssel is bír. Jól lehet a filia több, mint csak testi szeretet, valami mégis hiányzik a fogalomból. Arisztotelész mondta: a szerelmesek vágya, hogy egymást megpillantsák, de ha a szerelmes szépsége eltűnik, vele együtt a filia is. Az emberi szeretet legmagasabb foka a filia, de e szeretet fénye változó erősségű, sőt el is múlhat. A storgé szó jelentése egészen körülhatárolt. A családi szeretetet jelenti, a szülőknek gyermekei iránti, a gyermekeknek szüleik iránti, valamint a testvérek, rokonok, ismerősök egymás iránti szeretetére vonatkozik. És végül az agapé egy új tulajdonságot jelent, egy új viszonyulást az embertársainkhoz. Igazi értelme csak később, a keresztény közösségben bontakozik ki. Az agapé a feltétel nélküli szeretet, az a lelkület az emberben, amely embertársa számára mindig a legjobbat keresi.


A Jézusi szeretet

A szeretet már az Ószövetségben is központi jelentőségű: egy nagyszerű, Isten teremtő szeretetéből született történet áll előttünk. A teremtett világot az ő gyógyító, megbocsátó szeretete tartja fenn. Isten sokféle képen mutatja ki szereteté, a vigasztalás és bátorítás az ő kezdeményezése, azért, hogy megkapjuk a szeretet szövetségének felkínálását. A szeretet parancsának –szeresd a te Uradat, Istenedet – előzménye mindaz, amit Isten az emberekért tett. Az Újszövetségben már bonyolultabb a kinyilatkoztatás, a szeretet összefoglalása. Itt Isten a szeretetből a szeretetre teremtett és váltott meg minden embert. A keresztények életében ez azt jelenti, hogy maradjanak Jézus szeretetében, azaz az Atya, a Fiú és a Szentlélek szeretetében. „A miképpen az Atya szeretett engem, én is úgy szerettelek titeket: maradjatok meg ebben az én szeretetemben.” – mondja Jézus.

Jézus új törvényt hozott, melynek betartásával Isten országába juthat be a hívő. Az újszövetségi etika az ellenség szeretetére, békére, a vagyontól való függetlenségre buzdít, a legkiemelkedőbb ezek közül a szeretet.


Komoróczki Dóri

2006.12.10.